1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

جستجو در سایت


فهرست محصولات

بخش های سایت

 

رهگیری مرسوله پستی

مجوز ها

راهنمای استفاده از نرم افزار های مرتبط با خودرو

ما را محبوب کنید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
داخل رادیاتور خودرو آب بریزیم؟

 

رادیاتور-ماشین

 

در راستای هدف اینکه خودمون مکانیک ماشینمون بشیم این‌بار در مورد مایع داخل رادیاتور و نحوه تعویض آن توضیحاتی رو خواهیم داد. یکی از موضوعات مهم در ماشین داری، آب نریختن تو رادیاتور هست. هرگز تو رادیاتور ماشین آب نریزید. آب لوله، آب چشمه، آب جوشیده، آب مقطر، آب تصفیه شده، همه این‌ها ماشین رو داغون میکنه خصوصا که آب تو موتور داغ هم میشه و قدرت خورندگی و ضررش صد برابر میشه و باعث خرابی و رسوب زدگی و سوراخ شدن شیلنگ‌ها و رادیاتور و واتر پمپ و رادیات بخاری و ترموستات و بدنه موتور و سر سیلندر میشه. فقط از مایع مخصوص رادیاتور استفاده کنید که عمر تمام قطعات رو تا ۱۵ و حتی بیست سال افزایش میده. آب رادیاتور درجه یک و استاندارد ۵۰% آب مقطر داره و ۵۰% بقیه اش ضد یخ و ضد جوش و ضد زنگ و چرب کننده هست. نمی‌تونیم در مورد این‌که تو کشورمون بهترین کولانت (آب رادیاتور) چه مارکی هست، حرفی بزنیم اما یکی از بهترین‌ها تو دنیا، آب رادیاتور GM هست که قرمز رنگ و یکی از با کیفیت‌ترین‌هاست.

 

آب رادیاتور GM

 

توجه مهم : هر چیزی تو این دنیا یه عمری داره، این کولانت هم وقتی رنگش حسابی تغییر کرد و شد به رنگ زنگار باید کشیده بشه و عوض بشه. حدوداً دو سالی عمر میکنه. اما در دراز مدت صدها هزار تومن میریزه به جیبتون. هرگز به مکانیک اجازه ندید آب معمولی بریزه تو رادیاتور ماشینتون. اگه میرید جایی برای تعمیر و لازم هست آب رادیاتور کشیده بشه، اگر نو هست اون رو تو یه ظرف جمع کنید و دوباره ازش استفاده کنید و اگر لازم شد یک گالون کولانت خوب بخرید و با خودتون ببرید.

 

چه‌طور آب توی رادیاتور رو بکشیم و کولانت بریزیم به‌جاش؟

 

اولا که اگر رادیاتور نشتی داره اول باید نشتی‌ها رو بگیرید وگرنه پول و وقتتون به هدر میره. هر جا شوره زده یا زنگ زده یعنی از اونجا آب نشت کرده(مثل عکس‌های زیر).

 

نشت آب رادیاتور1 نشت آب رادیاتور

 

اگر سال‌های سال از آب استفاده کردین، بهتره اول همه چیز باز بشه، شسته و رسوب گیری بشه بعد کولانت بریزید. تو بازار هم یه مایعاتی برای شستشوی رادیاتور هست که رسوب و زنگار رو میشوره. اگر از نوع خوبش پیدا کردین خوبه اما حتما طرز استفادش رو که روش نوشته با دقت بخونید و اجرا کنید.

 

رادیاتور شور

 

حتی اگر الان آب تو رادیاتور هست هنوز دیر نشده و جلو ضرر رو هر وقت بگیرید منفعت هست. وقتی موتور کاملا سرد هست آب رادیاتور رو بکشید (با باز کردن شیلنگ پایینی رادیات)، البته بعضی از ماشین‌ها شیر تخلیه داره که کار رو راحت میکنه (مثل دو عکس زیر).

 

شیر تخلیه رادیاتور شیر تخلیه رادیاتور1

 

اما در بیشتر ماشین‌ها تنها راه باز کردن شیلنگ پائین رادیاتور هست (مانند عکس زیر).

 

شیلنگ پایین رادیاتور

 

بعدش ماشین رو روشن کنید و چند تا گاز بدید تا واتر پمپ تا جایی که ممکنه آب توی موتور و شیلنگ‌ها رو خارج کنه (بیشتر از ۲۰ ثانیه موتور روشن نباشه که ممکنه خیلی داغ بشه) بعد همه چیز رو ببندید و چک کنید و کولانت رو داخل رادیات بریزید. کار تعویض آب رادیات اینجا به پایان میرسه.

منبع: