1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

جستجو در سایت


فهرست محصولات

بخش های سایت

 

رهگیری مرسوله پستی

مجوز ها

راهنمای استفاده از نرم افزار های مرتبط با خودرو

ما را محبوب کنید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
چگونه میتوان فهمید باتری شارژ است؟
شارژ بودن باتری خودروی شما و سالم بودن آن اهمیت زیادی دارد . آماده بکار بودن خودروی شخصی در هر لحظه جزو نیازهای اولیه زندگی ما است . بعلاوه برای کسانیکه برروی خودرو شخصی شان سیستم صوتی حرفه ای نصب کرده اند ، سالم نبودن و دشارژ بودن باتری یعنی خداحافظی با سیستم و صوت و صدا ....  گذشته از اینها باتری دشارژ یا ضعیف امنیت شما را نیز بخطر میاندازد ! چرا ؟
چون شبها که شما و ماشین تان خوابید ، دزدگیر ماشین تان باید روشن و بیدار باشد.
البته به قوه یک باتری سالم و سرحال . بنابراین همیشه مراقب شارژ بودن باتری باشید . 

1-استارت زدن

ابتدا باید كاری كرد كه در اثر استارت زدن ، موتور ماشین روشن نشود( مثلا وایر مركزی كویل به دلكو جدا شود ) سپس در حود 15 ثانیه استارت زده شود . اگر درطول این مدت استارت به راحتی کار کند و صدای زوزه آن مناسب باشد . باتری شارژ است.


توجه : در این آزمایش باید از سلامت موتور و استارت مطمئن شده سپس آزمایش را انجام داد.

 

2-استفاده از هیدرومتر

هیدرو متر یا غلظت سنج ( چگالی سنج ، جرم حجمی سنج) وسیله ایست كه میزان جرم حجمی آب باتری را نشان میدهد.

 

sharg-batri-khodro1

 

هیدرومتر شامل یك كپسول میباشد كه با ورود الكترولیت به هیدرومتر شناور میشود.این كپسول مدرج شده است و اعداد روی ان معمولا بین 1200 تا 1300 (كیلوگرم بر متر مكعب) یا 1.2 تا 1.3 (گرم بر سانتی متر مكعب ) میباشد. همانطور كه قبلا در بخش الكترولیت باتری ذكر شد عدد استاندارد در دمای 15 درجه سانتی گراد 1280 كیلوگرم بر متر مكعب ( 1.28 گرم برسانتی متر مكعب ) میباشد . جدول زیر محدوده عددی برای تشخیص شارژ بودن باتری را نشان میدهد


 




 برای سهولت در خواندن هیدرومتر معمولا روی كپسول با سه رنگ مشخص میشود.

رنگ سبز به عنوان محدوده شارژ

رنگ زرد یا سفید به عنوان محدوده نیمه شارژ

رنگ قرمز به عنوان محدوده دشارژ

 

3-آزمایش مدار باز

چراغهای جلو را برای چند دقیقه روشن كنید سپس آنرا خاموش كنید.

 ولتمتر را مطابق شكل به باتری متصل كنید.

sharg-batri-khodro2


عدد ولت را بخوانید. ولتاژ 12.6 نشانه شارژ بودن باتری و 12 نشانه دشارژ بودن باتری است  .

شارژ كردن باتری

باتری ها را میتوان به 2 روش شارژ كرد .
یكی شارژ كند (معمولی )و دیگری شارژ تند (سریع).

در شارژ كند مقدار كمی آمپر به باتری داده میشود در عوض مدت زمان زیادی طول میكشد تا باتری شارژ شود.
در شارژ سریع برعكس مقدار زیادی آمپر در مدت كوتاهی به باتری داده میشود تا پر شود.

 

توجه : شارژ كند بهتر از شارژ سریع است چون احتمال صدمه دیدن صفحات باتری كمتر است . از شارژ سریع فقط برای شرایط خاص استفاده میشود ( دستگاه آن نیز با دستگاه شارژ كند متفاوت است )


شارژ كند

این نوع دستگاه شارژ دارای 2 سلكتور (كلید چرخشی )یكی برای آمپر و دیگری برای ولتاژ میباشد بعلاوه یك نشاندهنده  نیز برای هر كدام ( ولتاژ و آمپراژ ) لازم است .
توجه : اكثر دستگاه های شارژر ایرانی فقط دارای یك نشاندهنده (آمپر ) میباشند – البته برخی از انها ظاهرا دارای نشاندهنده ولتاژ نیز هستند منتها اگر خوب دقت كنید ، میبینید كه این نشاندهنده ولتاژ ورودی ( 220 ولت ) را نشان میدهند نه آنچه ما لازم داریم ( ولتاژ خروجی). حالا اینكه آقایون سازنده ها چطور تشخیص دادند یكی از این نشاندهنده ها زیادیه ... دیگه باید برین از خودشون بپرسین ) دستگاه دارای 2 خروجی یكی مثبت و دیگری منفی و یك كلید اصلی و یك فیوز نیز میباشد.


توجه : اگر هنگام خرید شارژر باتری با عبارت چند تاییش رو میخوای؟ مواجه شدید زیاد تعجب نكنید . فروشندگان و ایضا سازندگان و بالاجبار خریداران شارژ ها را بر اساس تعداد باتری های 6 ولتی كه دستگاه میتواند به طور همزمان ( بصورت سری ) شارژنماید دسته بندی كرده اند .مثلا شارژر باتری 8 تایی یعنی اینكه میتواند همزمان 8 باتری 6 ولتی را كه بطور سری به دستگاه وصل شده اند را شارژ كند .


روش كار :

در تمام خانه های باتری را باز كنید . سطح الكترولیت هر خانه كنترل شود و اگر كم است فقط آب مقطر به آن اضافه شود .مثبت و منفی دستگاه را به قطبهای مثبت و منفی باتری متصل شود.

توجه : قبل از روشن كرد دستگاه به صحیح بودن اتصال ها توجه شود . ( مثبت به مثبت و منفی به منفی )

باید ولتاژ خروجی دستگاه  حدودا 20% بیشتر از ولتاژ باتری انتخاب شود ( مثلا برای شارژ باتری 12 ولتی حدودا 14 ولت ).آمپر خروجی دستگاه باید در حدود یكدهم آمپر-ساعت یا یك شانزدهم ظرفیت ذخیره یا یك چهلم تست در شرایط سرد انتخاب شود. ( مثلا اگر آمپر-ساعت باتری 60 است باید آمپر خروجی 6 انتخاب شود ) پس از شارژ كامل عدد آمپر به صفر نزدیك میشود كه نشانه شارژ كامل باتری است.

توجه : اگر به محض روشن كردن دستگاه در یكی از خانه ای باتری جوششی مشاهده شود نشانه خراب بودن آن خانه باتری است.

نكته : اگر باتری كاملا دشارژ باشد برای شارژ مجدد حدود 8 تا 12 ساعت زمان لازم است .

شارژ سریع

مانند روش قبل منتها این نوع دستگاه توانایی خروج آمپر بالای  100 A را دارد . زمان شارژ در این نوع بین نیم تا یك ساعت میباشد.

نگهداری باتری  و آزمایشات مربوطه

بررسی های ظاهری در یك نگاه

 

sharg-batri-khodro3


سطح الكترولیت به طور مرتب كنترل شود ( هرچه هوا گرم تر فاصله بازدید ها كوتاه تر)

اگر بدنه باتری چرب یا كثیف یا خیس شده حتما باآب ولرم شسته شود سپس كاملا خشك چون ممكن است باعث برق دزدی شود.آزمایش زیر وجود برق دزدی در مدار را نشان میدهد.(ولتاژ باید كمتر از 0.5 ولت و آمپر باید كمتر از 20 میلی آمپر باشد )

sharg-batri-khodro4


مطابق شكل اختلاف ولتاژ بین قطب و بست را بررسی كنید . این اختلاف باید صفر باشد.

sharg-batri-khodro5


هیچگاه در قطب باتری را با پیچ گوشتی و كابل و .... به یكدیگر متصل نكنید چون علاوه بر صدمه زدن به صفات باتری ممكن است باعث تركیدن باتری شود.

محل اتصال قطب ها و بست ها  باید كاملا تمیز و بدون رسوب و سولفاته شدن باشد. مطابق شكل میتوان آنها را تمیز كرد.

sharg-batri-khodro6


اگر زمان استارت زدن طولانی باشد به صفحات باتری صدمه میخورد.

برای جلوگیری از سفیدك زدن ( سولفاته كردن ) قطب های باتری میتوان پایه قطب ها ( محل تماس قطب  با درپوش ) را با مقداری گریس چرب نمود. امروزه واشرهای لاستیكی یا نمدی برای جلوگیری ازسفیدك زدن قطب ها درلوازم یدكی ها فروخته میشود.


زمان استفاده از باتری كمكی فقط و فقط باتری ها را بطور موازی بهم وصل كنید.
طریقه صحیح باتری به باتری در اینجا بخوبی شرح داده شده است.