1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

جستجو در سایت


فهرست محصولات

بخش های سایت

 

رهگیری مرسوله پستی

مجوز ها

راهنمای استفاده از نرم افزار های مرتبط با خودرو

ما را محبوب کنید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
روانکاری چیست؟

 

روانکاری روغن موتور

در يك تعريف ساده، روانكاري، روشي است براي جلوگيري از اصطكاك و سايش سطوح متحركي كه روي يكديگر قرار مي گيرند.

اصطكاك، عبارت از نيرويي است كه در برابر حركت يك سطح بر روي سطحي ديگر ايجاد مقاومت مي كند. بنابراين اصطكاك وقتي وجود دارد كه سطوح نسبت به يكديگر داراي حركت باشند.؛ مانند گردش يك ميل لنگ در داخل يك ياتاقان ثابت يا غلطيدن ساچمه ها در بدنه ثابت بلبرينگ.

كار اصلي روانكاري، كاهش ميزان اصطكاك بين سطوح متحرك و ثابت است كه توسط روانكارها (انواع روغن، گريس و...) امكان پذير مي شود.

 

 

روغن موتور

روغن موتور، به عنوان يكي از فرآورده هاي حاصل از نفت خام، به دليل تاثير مستقيم در كاركرد صحيح موتور، در صنايع خودرو سازي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

روغن موتور، محصول عمليات پالايشي پالايشگاههاي توليدكننده روغن است. جزء اصلي توليد اين فرآورده كه حدود85 الي95 درصد آن را تشكيل مي دهد، در جهان و نيز ايران، يكي از برش ها ي نفتي بنام لوبكات است كه از پالايشگاههاي نفت تامين مي شود. تعدادي از روغن هاي موتوري نيز داراي روغن پايه هايي غير از نفت خام به نام روغن پايه سنتزي هستند.

روش فرآوري لوبكات و تبديل آن به روغن پايه در پالايشگاههاي توليدكننده روغن در كشور تقريباً مشابه است و طي دو مرحله اساسي فرآيند استخراج با حلال و جدا كردن مواد پارافيني، روغن پايه توليد مي شود.

با وجود تاثير مستقيم روغن پايه روي قيمت و كيفيت محصول نهايي يا همان روغن موتور، كارآيي روغن موتور بدون اضافه كردن مواد افزودني به روغن پايه كامل نخواهد شد و به كمك آنها نيازهاي عملياتي روغن هاي موتوري را كه روغن پايه به تنهايي قادر به تامين آنها نيست، مي توان برآورده كرد. مواد افزودني (ادتيوها) تركيبات شيميايي پيچيده اي هستند كه به دو گروه عمده تقسيم مي شوند. گروه اول موادي هستند كه طول عمر روغن موتور را افزايش مي دهند. اگر اين مواد به روغن پايه اضافه نشده باشند و اين روغن در داخل موتور ريخته شود، بعد از طي مسافت بسيار كوتاهي بايد روغن را تعويض كرد. گروه دوم موادي هستند كه محدوده عملكرد روغن را وسيعتر مي كنند. براي مثال، روغن پايه هاي متداول در6- درجه سانتيگراد به تدريج سفت شده و در نهايت منجمد مي شوند.در نتيجه با چنين روغني هرگز نمي توان به مناطق سردسير مسافرت كرد. با اضافه كردن مواد افزودني خاصي به روغن اين امكان به وجود مي آيد كه موتور خودرو در شرايط متنوع جغرافيايي و آب و هوايي به راحتي كاركند.

 

بنابراين با پيشرفت تكنولوژيِ ساخت موتور، فرمولاسيون روغن هاي توليدي نيز تغيير مي كند.