1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

جستجو در سایت


فهرست محصولات

بخش های سایت

 

رهگیری مرسوله پستی

مجوز ها

راهنمای استفاده از نرم افزار های مرتبط با خودرو

ما را محبوب کنید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
فیلتر روغن و انواع آن

وظیفه ی اصلی فیلتر روغن در مدار روغن کاری، تصفیه روغن قبل از رسیدن به یاتاقان ها و سایر مواضع مصرف روغن می باشد. اما فیلترها فقط تا مدت معینی می توانند وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهند وقتی عمر مفید فیلتر تمام شود، باید آن را تعویض کرد تا خللی در مدار روغن کاری ایجاد نشود.

 
تعاریف مربوط به فیلتر روغن

ظرفیت فیلتر: مقدار آلاینده‌هایی که یک فیلتر می‌تواند در خود نگه دارد بدون آنکه آن را مجددا به جریان روغن پس دهد ظرفیت فیلتر روغن گفته شده و معمولا با واحد گرم بیان می‌گردد.

راندمان فیلتر: به درصدی از آلاینده‌های روغن که درون فیلتر به دام می‌افتند، راندمان فیلتر می گویند.

راندمان یک راهه: به راندمانی از فیلتر که تنها با یک بار عبور روغن آلوده از آن بدست می‌آید، راندمان یک راهه می گویند.

دبی گذری از فیلتر: مقدار روغنی که می‌تواند بدون استفاده از سوپاپ اطمینان فیلتر با گذر از صافی فیلتر، به صورت پالایش شده از فیلتر عبور کند.
 
انواع مواد به کار رفته در ساخت فیلترها:

اکثر فیلترهای ارزان قیمت از جنس کاغذ و مقوا ساخته شده‌اند. فیلترهای کاغذی معمولا قابلیت جذب ذراتی به بزرگی ۴۰ میکرون به بالا را دارند.

فیلترهای پیشرفته و مرغوب‌تر از ترکیب الیاف کاغذ و سلولز و یا الیاف کاغذ و سلولز و فایبر گلاس ساخته می‌شوند. این فیلتر‌ها قابلیت جذب ذراتی به کوچکی ۵ تا ۱۰ میکرون رانیز دارند. این فیلتر معمولا دارای سطح تماس بیشتری هستند که باعث می‌شود ظرفیت فیلتر بالا برود.

همانطور که پیداست فیلترهای کاغذی عادی نمی‌توانند جلوی ذرات کوچک‌تر از ۴۰ میکرون را بگیرند، لذا استفاده از فیلترهای سینتتیک که از الیاف کاغذ و سلولز و فایبرگلاس ساخته شده به کمک موتورهای احتراق داخلی آمده‌اند.

با این حال هنوز فیلتری با قابلیت جذب %۱۰۰ آلاینده‌ها ساخته نشده است. چرا که در این صورت می‌بایست سوراخ های کاملا یک دست و مساوی داشته باشند که در حال حاضر از لحاظ اقتصادی برای تولید انبوه توجیه ندارد، یا اینکه می‌بایست الیاف را فشرده‌تر ساخت که آن هم فشار معکوس زیادی بر سر راه روغن عبوری به وجود خواهد آورد.

در واقع آنچه که ما نیاز داریم درصد ذرات می‌باشد که با عبور یکباره از فیلتر، از جریان جدا می‌گردد. فیلترهای بر‌تر با بکارگیری الیاف سلولز و فایبرگلاس به نحو چشمگیری سوراخ های بین الیاف کاغذ را پر می‌نمایند.

کلیه فیلترهای مرغوب در حال حاضر برای به دام انداختن ذرات ۷ تا ۱۰ میکرونی در تلاش هستند. به همین دلیل است که شما برای یک فیلتر خوب می‌بایست هزینه‌ای تا ۳ برابر یک فیلتر کاغذی عادی پرداخت نمایید.

همچنین فیلترهای جدید بنا به دارا بودن ظرفیت بالا‌تر مناسب برای بکار بردن برای روغن‌های سینتتیک می‌باشند چرا که روغن‌های سینتتیک مدت بیشتری (در حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر) درون موتور می‌توانند روغنکاری نمایند در حالیکه فیلترهای کاغذی نهایتا تا ۶۰۰۰ کیلومتر می‌توانند قبل از پر شدن کار نمایند.